Menu +

Problém obsluhy kostky? Rychlost hry, říká vedoucí obsluhy Tomáš Koutek

Rozhovory
T ř e b í č - Už čtvrtý měsíc zpříjemňuje divákům na tribunách Zimního stadionu Města Třebíče – MANN+HUMMEL ARENĚ zážitky z hokejových zápasů mužů i juniorů a dorostenců nová, moderní a multifunkční kostka. V následujícím rozhovoru s Tomášem Koutkem, jenž je vedoucím skupiny, která se o obsluhu kostky stará, se dozvíte, jak vlastně kostka a její obsluha pracuje.
Sdílejte článek
 

Kolik lidí při jednom zápase mužů/mládeže kostku obsluhuje a jaké mají funkce?

Na všech zápasech A mužstva jsou tři členové obsluhy kostky - režisér, hlavní kameraman a „pomocný“ kameraman. Na mládežnická utkaní chodí jen kameraman s hlavní kamerou a režisér, který musí zároveň obsluhovat i dálkově ovládané kamery. Režisér vybírá, který záběr ze tří kamer se zrovna bude vysílat na kostku, vybírá okamžiky pro opakované záběry, pouští reklamy, animace, soupisky atd. Hlavní kameraman natáčí většinu záběrů, které se následně zobrazují na kostce. Doplňuje ho pomocný kameraman, který joystickem dálkově ovládá kameru pod kostkou a kameru nad režií.

Kolik lidí v týmu pro obsluhu kostky máte?

V současné době máme v týmu osm lidí, kteří se střídají na různých pozicích podle potřeby a jejich časových možností. Protože většina týmu studuje nebo pracuje na směny, bývá komplikované obsadit zápasy v pondělí a ve středu, ale zatím se nám to pokaždé podařilo dát dohromady.

Kostka funguje od začátku této sezóny, už ovládáte všechny funkce a možnosti, které nabízí?

Myslím si, že ano. Během sezóny byly přidávány nové funkce jako např. vkládání textu a srdíčková animace. Další funkce se ještě připravují, ale už to nebude nic revolučního, spíš půjde o vylepšení stávajících. Teď už je to jen o tom využít všechny funkce na maximum. V průběhu sezóny se software ovládání kostky postupně vylepšuje podle požadavků, které jsme navrhli firmě Daite. S techniky a programátory firmy se nám výborně spolupracuje a většinu našich připomínek k ovládání upravili k naší spokojenosti.

Pracoviště režie a ovládání kostky - to jsou samé počítače. Vpravo je pracoviště ovládání mixážního pultu

Z některých zápasů děláte pro oficiální webové stránky videosestřih, proč tomu tak není ze všech zápasů?

Snažíme se dělat sestřihy ze všech zápasů, ovšem jsou případy, kdy nám to znemožnily technické obtíže. Například před utkáním s týmem Českých Budějovic byl aktualizován software, ale zapomnělo se v systému povolit připojení flash karet, proto jsme nemohli video ze zápasu exportovat, a tudíž zpracovat sestřih. Při zápase s Jihlavou nastaly potíže kvůli výpadku elektřiny.

Proč u videí nebývá originální zvuk ze zápasu?

Systém bohužel neumožňuje zaznamenávat zvuk, na to nebyl koncipován. Doufáme ale, že v budoucnu taková možnost bude.

Co byste si představoval, že by se mělo na kostce ještě vylepšit?

Kostka je dokonalá, chtěl bych snad ještě jednu ručně ovládanou kameru. To by se jeden kameraman zabýval celkovou hrou a druhý by si mohl hledat zajímavé detaily. Dálkově ovládané kamery nejsou dostatečně pohotové. Joystickem navést kameru na požadované místo trvá i zkušené obsluze dlouho, a to v hokeji, který je nejrychlejším sportem, prostě nejde. Ještě by to chtělo kvalitnější osvětlení tribun a zvuk, ale to by se snad mělo brzo vylepšit.

Je tato kostka nejmodernější v první lize?

Ano, pokud vím, tak další kostka s živým přenosem je jen v Ústí nad Labem a ta používá pouze projekční plátno (stejně jako například ve Znojmě), což se kvalitou nemůže rovnat naším LCD panelům. Na jiných stadionech se začínají objevovat pouze různé reklamní panely.

Nová multimediální kostka nabízí divákům značný komfort. Kromě například sestav a opakovaných záznamů zajímavých situací přináší třeba i takovéto detailní záběry

Je nějak dán obsah (scénář) toho, co během utkání a jeho přestávek na kostce vysíláte? Asi si nemůžete vysílat, co byste sami chtěli.

Ano, režisér má scénář, který musí dodržovat, a to hlavně při zápasech A-týmu. Podle scénáře by se kostka měla spustit nejpozději v 17:00 hodin. Poté následují reklamy a sestřih minulého zápasu. V 17:20 se začíná číst soupiska hostů a následně domácích. Během přestávek se dvakrát po sobě pouštějí reklamy a volný čas se vyplňuje soutěží na ledě a případně záběry na diváky.

Přibližte čtenářům, jak fungují pomocné kamery a jak děláte opakované záběry.

Pomocné kamery se ovládají na dálku pomocí joysticku a tlačítek. S kamerami lze hýbat pouze horizontálně nebo vertikálně, neumožňují diagonální pohyb, což velmi komplikuje jejich zacílení. Je možné předdefinovat 4 pozice, mezi kterými se dá přecvakávat tlačítky. Záběry z pomocných kamer jsou také omezeny nízkým osvětlením hlediště, proto diváci mají problém se na kostce poznat. Opakované záběry pouští režisér. Kdykoliv se na ledě uděje zajímavá akce nebo padne gól, musí režisér záběr z kamer uložit do systému zmáčknutím klávesy „mark“/„goal“. Ukládá se zpětně vždy pouze osm sekund videa. Pokud režisér „mark“, případně „goal“ nezmáčkne, žádné video se neuloží a už se k záběrům nedá nijak dostat. Z takto uložených videí si může režisér vybrat, které zopakuje na kostce. Opakovaný záběr může režisér zpomalovat nebo zrychlovat, avšak je vždy omezen těmi osmi sekundami. Z těchto videí také skládám sestřihy z jednotlivých zápasů.

Jak se vlastně samotné sestřihy dělají?

Zaznamenaná osmisekundová videa se po zápase exportují na flash kartu a z nich potom doma skládám sestřih, který se objevuje na stránkách. Čtyři hodiny po zápase se uložené záběry ze systému automaticky smažou, aby uvolnily místo na další zápas. Pokud by došlo k chybě při exportu nebo např. ztrátě či poškození paměťové karty a nezjistilo se to do těch čtyř hodin, videa už nejdou obnovit.

Co Vám a Vašemu týmu dělalo největší problém při zaučování obsluhy kostky?

Zejména pro režiséra je to rychlost, se kterou musí připravovat opakované záběry, přemýšlet, čím vyplní volný čas během střídání aj. Jinak ovládání kostky je celkem jednoduché. Pro kameramany je nejsložitější „čtení hry“, aby stále udržovali záběr na hru.

V průběhu zápasu spolupracujete se zvukařem a také s moderátorem zápasu a přestávkových soutěží. Jak je složité tohle všechno zkoordinovat?

Se zvukařem nemáme žádný problém, sedí hned vedle, takže lze všechno operativně domlouvat. Horší je to s moderátorem, protože se pohybuje po stadionu a nemáme spolu žádné spojení. Ale vzhledem k tomu, že se oba řídíme scénářem, víme, co kdy budeme dělat.

Kdybyste měl z Vašeho pohledu říci, na kolik procent je nyní potenciál kostky využíván a co by se mělo udělat pro to, aby se kostka využila ještě lépe?

Nedokážu odpovědět, na kolik procent potenciál kostky využíváme. Snažíme se ji využívat ze všech našich sil. Rezervy vidím v rychlosti opakování záběrů a případně v nových animacích.

Podobné články

Rozhovory

Trenérská dvojice Kamil Pokorný – Jaroslav Barvíř v Horácké Slavii končí. Potřebujeme změnu, shodli se

před 2 dny
Rozhovory

Letos jsme měli nejvíce výkyvů, ale i tak považuju sezonu za úspěšnou, říká Kamil Pokorný

21.03.2024
Rozhovory

Bittner: Čeká nás těžká série, ale chceme postoupit

07.03.2024