Menu +

Zájem o WSM ligu prudce stoupá, hnací silou návštěvnosti je vyšší kvalita soutěže

Fanoušci
T ř e b í č - V době „okurkové” sezóny se můžeme zaměřit na různý netradiční informační servis pro fanoušky, aby měli lepší povědomí o soutěži, kterou jejich oblíbený tým hraje. Dnes se podíváme na základní statistiky návštěvnosti WSM ligy z různých úhlů pohledu a historických kontextů. A údaje jsou to velmi potěšující nejenom pro fanoušky samotné, ale i pro média, potenciální sponzory a celou hokejovou scénu naší země. Zájem o WSM ligu totiž výrazně stoupá a tento trend pokračuje již tři sezóny v řadě.
Sdílejte článek
 

Divácký průměr WSM (první) ligy v posledních pěti letech


V kontextu pětiletého období budeme používat spíše termín první liga. Soutěž zažila největší krizi v zájmu diváků v sezóně 2012/2013. Nutno podotknout, že ani předchozí sezóny před tímto obdobím nebyly vůbec slavné co do počtu diváků v ochozech stadionů. V roce 2013 se naštěstí tato mizérie zásadně zlomila. Za zvýšením průměrné divácké návštěvy tehdy stály zejména dva nové kluby v soutěži, a to primárně samozřejmě českobudějovický Motor, který nastoupil do první ligy s diváckým průměrem 3 724 diváků na zápas, a sekundárně slezský Havířov, který přispěl svými 2 024 diváky na zápas.

Tento zlom nastartoval proces zvyšování návštěv i na ostatních stadionech, a kromě toho do první ligy postupně přibylo ještě více klubů s opravdovým diváckým zázemím a hladem po hokeji. V roce 2014 to jmenovitě byly Chomutov a Kladno, potenciál měl rovněž hanácký Prostějov, ale jeho výrazně neúspěšná sezóna na ledě diváky do ochozů moc nepřilákala. Motor navýšil divácký zájem na 4 462 diváků na zápas a nadále neměl konkurenci. Uplynulá sezóna 2015/2016 přinesla další navýšení počtu diváků na tribunách, a to opět hlavně díky Motoru, na který chodilo průměrně už opravdu velmi vysokých 5 492 fanatiků. Díky herním výkonům se nakopl Prostějov a hlavně do první ligy také přibyl po hokeji hladový Zubr z Přerova.

Obr. 1. Průměrná divácká návštěva v první lize na zápas v posledních pěti sezónách.


Co na to Třebíč? Fanoušci Horácké Slavie za posledních pět let nepatřili k úplné špičce první ligy v návštěvnosti, ale tak docela to neplatí například právě ve zmiňované krizové sezóně 2012/2013, kdy byly návštěvy Třebíče třetí nejvyšší. Třebíč tudíž standardně držela prapor návštěvnosti první ligy v dobách nejhorších a její publikum patří k nestabilnějšímu a nejvěrnějšímu ve druhé nejvyšší soutěži naší hokejové scény. Exkluzivnímu Motoru a dalším celkům s extraligovými ambicemi nebo ryzím moravským hladem po hokeji se aktuálně Třebíč rovnat nemůže. Ale tím lépe pro naši soutěž, že taková situace vznikla a vyvíjí se. Všechno směřuje k tomu, že bude v Třebíči příští sezónu k vidění atraktivnější hokej, hrát se tato nejrychlejší kolektivní hra světa bude hlavně pro diváky. Takže všichni pojďme do ochozů fandit naší Horácké Slavii.


Uplynulá sezóna 2015/2016


Mrkněme pod drobnohledem na uplynulou sezónu v diváckém i mediálním zájmu ještě trochu detailněji. Hnací silou návštěvnosti WSM ligy byl Motor, před kterým je nutno opravdu smeknout. Hodnota 5 492 diváků na zápas je dokonce nad extraligovým průměrem pro uplynulý ročník. Výborná práce, je vidět, že pokud lidé chtějí chodit na hokej, druhá nejvyšší soutěž není překážkou. Druhý byl co do počtu diváků na zápas nováček z Přerova se svými 2 293 diváky na střetnutí. Také Prostějov zažil konečně pořádnou hokejovou sezónu, které přišlo tleskat 2 023 diváků na zápas. Tento moravský hlad po hokeji a bouřlivé prostředí i bez ambicí na postup o metu výše jsou velice důležitým prvkem pro divácký zájem o první ligu obecně. Špičku soutěže doplnilo Kladno, které určité velkorysé cíle má, zatím se mu ale v nelehké druhé nejvyšší soutěži nedaří ovládnout vyřazovací boje. Příští rok nahradí v první lize pouze Frýdek-Místek Draky ze Šumperka, a lze tak očekávat opět nárůst návštěvnosti, neboť na Frýdek chodilo i ve druhé lize průměrně 1 719 diváků a na Šumperk v lize první pouze 950.

Obr. 2. Průměrná divácká návštěva ve WSM lize podle jednotlivých týmů za uplynulou sezónu 2015/2016.


Po základní části přišlo na řadu play-off, v něm asi nemá cenu představovat vítěze divácké návštěvnosti na zápas, na jihu Čech přišlo průměrně 6 297 diváků. Ano, stále se ještě bavíme o první lize. Play-off první ligy po hodně letech si užil také Prostějov, přišlo 4 386 diváků na střetnutí. V Ústí zase nikdo nečekal přechod přes Kladno, takže to v konečném důsledku dělalo pěkných 3 775 diváků. Baráž o Extraligu si užil hlavně mistr z Litvínova, přišlo tam 5 169 diváků na zápas. Slavia Praha měla 3 264 fanoušků na střetnutí a hovořilo se ještě o opačném konci diváckého zájmu v Jihlavě, který byl s číslem 2 556 diváků na vysněnou baráž po 12 letech skloňován médii jako překvapivě ostudný.

K prezentaci počtů fanoušků během sezóny patří nepochybně i výjezdy. K těm je vedena poměrně důkladná statistika na sociální síti Facebook, podle které byli bez žádného překvapení nejlepšími výjezdníky příznivci Motoru. Následovaly Přerov, Kladno, Havířov a Slavia. Bodové ohodnocení prvního Motoru bylo čtyřnásobné oproti třetímu Kladnu, z čehož je jasně poznat obrovská síla fanoušků z jihu Čech. Například do pražského Edenu se jich vydaly opakovaně i více než dvě tisícovky.

Horácká Slavia si i přes velmi neblahou domácí bilanci zápasů udržela relativně slušný divácký průměr 1 538 diváků na zápas, což sice potvrdilo, že třebíčské publikum je věrné, ale ve velké konkurenci WSM ligy to znamenalo propad až na osmé místo divácké tabulky, což je nejhorší výsledek od sezóny 2006/2007, kdy ale na podobnou pozici stačilo nižších 1 292 diváků. Ve výjezdech Třebíč obsadila podle bodování na sociální síti Facebook rovněž odpovídající osmé místo. Třebíčští diváci budou mít v další sezóně těžkou práci porvat se svými konkurenty, avšak herní projev Horácké Slavie by jim v tom měl více pomoci. Do první ligy míří hned na začátku přestupního období obrovská jména jako Petr Ton nebo Jiří Burger, což opět výrazně podpoří zájem o soutěž.

Zdrojem dat a statistik je webový portál www.hokej.cz.

Podobné články

Fanoušci

Děkujeme za objednávky! Brzy se vám ozveme ohledně předání

12.03.2021
Fanoušci

SPECIÁL: Zpěváci, beatbox Dominika Svobody a hlášky třeba Matěje Psoty

31.03.2020
Fanoušci

AVE gól měsíce za měsíc leden 2020

09.02.2020